Sponsoring

Vol van verbazing heb ik me weer een nieuw project op de hals gehaald. Ik begrijp namelijk niet goed hoe het komt dat de Rugbyclub van mijn kids zo weinig substantiële sponsors heeft. Ja, een stuk of 3 – 4 bedrijven hebben het potentieel gezien , maar het zet niet echt zoden aan de bekende dijk. Gelukkig is het bestuur van de club een groep zeer rationele mensen, met een nuchtere Hollandse zuinigheid, dus gaat het de vereniging goed. Maar om nu te zeggen dat er een mooie financiële toekomst in het verschiet ligt….. Nee, dat is teveel gezegd.

Vandaar dat ik me, geheel vrijwillig, heb aangeboden om eens mee te denken met de club op dat vlak. Maar om nieuwe paden te betreden zal je eerst de gelopen paden moeten kennen, en natuurlijk ook komen tot een definitie van waarom. Want waarom moet een bedrijf zijn zuurverdiende euro’s in juist deze club steken? Is dat omdat het zo’n leuke sport is, met een geweldige uitstraling? Of omdat er zakelijk voordeel te halen is in de vorm van publiciteit en associatie?

Ik weet natuurlijk dat reden 1 ondersteunend is aan reden 2. Natuurlijk wil je als bedrijf gelinkt worden aan de rugby mentaliteit, die is nou eenmaal gewoon goed. En natuurlijk wil je als bedrijf jezelf onderscheiden van je collega’s die zich met name richten op het voetbal (omdat daar natuurlijk de meeste publiciteit en airtime te halen valt).  Maar vooral gaat het toch over de return on investment. Daarom denk ik dat je er met een bord langs de zijlijn niet meer komt in deze moderne tijden. Je moet meer bieden aan een sponsor en de sponsor behandelen als een volwaardige partner van je club, want jouw belangen en zijn belang komen op veel vlakken overeen.

Vandaar dat ik me niet ga beperken tot het slechts benaderen van potentiele sponsors. Ik wil een media campagne opstarten, bij bekende en onbekende lokale media publiciteit gaan genereren. Daarnaast wordt het tijd om bedrijven daadwerkelijk te gaan benaderen, niet alleen als sponsor, maar vooral om te kijken of zij actief willen meedoen en hun een volwaardig programma aanbieden waarmee ze daadwerkelijk participeren in de club, en niet alleen maar een bedrag overmaken. Zo wil ik bijvoorbeeld een nieuwe businessclub lanceren, maar ook de aangesloten bedrijven de mogelijkheid bieden om een Touch rugby wedstrijd te spelen. Misschien zelfs een heus toernooi organiseren.

Mogelijkheden genoeg zou ik zo denken. Nu nog de sponsoren vinden die er net zo over denken als ik.