Zo zeggen ze dat volgens mij in België wanneer ze bedoelen dat het een en ander verschrikkelijk zijn doel voorbijschiet. En, na het een paar dagen aangekeken te hebben kan ik melden dat het daadwerkelijk een beetje te ver is doorgeschoten. Voor diegenen die onder een steen (of in Nederland) leven, ik heb het natuurlijk over het nieuwe Meerhoutse verkeersplan. 30 kilometer per uur in een groot – heel groot – deel van de bebouwde kom, 50 op de doorgaande verbindingswegen en 70 waar de Meerhoutse schepenen niks te vertellen hadden.

Mijn mening is dat Meerhout een verkeerstechnische ellende is, die uitsluitend op te lossen is door rigoureus in te grijpen in de infrastructuur. De grootste werkgevers zitten niet in Meerhout zelf, net als de belangrijkste scholen. Meerhout zit midden in een transitie, niet van energie (hoewel – met de huidige prijzen) maar van rustig plattelandsdorp naar een forenzen gemeente. En, dankzij de spilzucht van de politici is er een bijna lege kas. Zoals overal bij de overheid is er een waterhoofd aan functies, afdelingen en werkzaamheden en een ongebreidelde noodzaak aan belasting euro’s om alle zaken te betalen. Tel daarbij de deplorabele staat van onderhoud van de Belgische wegen en voilà, een scenario waar niemand blij van wordt. Geen geld om doortastend op te treden en daarom grijpend – met de verkiezingen al in zicht – naar lapmiddelen.

Want het huidige mobiliteitsplan is juist dat – mobiel – niet. Niemand is gebaat bij de huidige situatie die volledig aan het doel voorbij is geschoten en hoge frustratie tot gevolg heeft bij de bewoners en bezoekers van ons dorp.

De oplossing is eenvoudig, maar kost. Onteigening van grond is daarbij noodzakelijk, net als het gecontroleerd aanleggen van gescheiden verkeersstromen en een compleet nieuwe rondweg (50 km/u) met de nodige verbindingen naar de naburige gemeentes en grote uitvalswegen. Dat is geen populaire oplossing, maar garandeert wel de leefbaarheid en verkeersveiligheid van het ons uitgestrekte dorp met de kernen. De kernen verbinden met fietspaden en 50 km per uur wegen, en in de kernen 30. Maar, het een kan niet zonder het ander. Dus de vraag is waar we in hemelsnaam de benodigde gelden vandaan kunnen halen om de benodigde wegen aan te leggen, want verhogingen van de belastingen…..

Tot nu toe is het aloude gezegde op dit plan en de uitvoering daarvan wat mij betreft van toepassing: “Zachte heelmeesters maken stinkende wonden”. En deze zal nog wel een tijdje door etteren….