De slagerij verkoopt nu ook spruitjes….

Spruitjes bij de slager? Waar gaat dit nu weer over? Over verwachting en teleurstelling, want dat is de essentie die mij gisteravond ten deel viel. De kinderen uitbesteed, gepoedeld en vers geschoren in het autootje naar Gooiland in Hilversum getogen om aldaar te gaan genieten van Slagerij van Kampen. Je weet wel, die club trommelaars die met grof percussie geweld je ritmisch tot grote hoogte weten te vermaken.

De aanleiding tot dit bijzonder zeldzame avondje uit (want dat gebeurt geloof ik maar eens per jaar), en bijzonder uitje, was de verjaardag van onze Es. In al haar stralende schoonheid werd ze weer een jaar 29 en hubbie Herm had besloten haar te verassen door een clubke mensen uit nodigen voor een surprise. Verzamelen bij de inpandige Japanner en dan door, het drumgeweld in.

Als fanatiek drumliefhebber (ik ging naar de Golden Earring voor de solo’s van Caesar Z.) leek het mij wel wat. Me even lekker los laten schudden met de vibraties van een groep drummers. Wat een geweld moet dat opleveren. Kei Gaaf dus.

Nou…. Niet helemaal. Laten we beginnen met de zitplaatsen in het Gooiland theater. Ik vermoed dat die zijn ontworpen door diezelfde figuur die ook de economy class stoelen van cheap charter heeft bedacht. Ik geef toe dat ik een fors geschapen achterzijde heb, maar hier zat ik toch shocking klem. Mijn benen heb ik maar over de voorliggende stoel gehangen anders kon ik ze met geen mogelijkheid kwijt. Het nijpende gebrek aan ruimte was zelfs zo erg dat ik na de pauze maar op de trap ben gaan zitten. Maar goed, als de show goed is dan maakt dat allemaal nog geen moer uit. Kijk maar naar de jaarlijkse festivals waar mensen in de modder en regen, desnoods stormen trotserend, om te genieten van muziek.

En juist dat viel me nu het meeste tegen. Ik snap wel dat je jezelf wilt ontwikkelen als muzikant, maar dat je daarbij de roots loslaat van wat je groot gemaakt heeft…. dat is niet echt slim. Het viel me dan ook bar tegen. De oude nummers waren gewoon goed hoor, zelfs heel erg goed, daar scheelde het niet aan, maar die nieuwe shit…. Niet om aan te horen. Waarom heeft een percussiegroep in godsnaam een synthesizer nodig? En van die vreemde galmende kreten nog wel. New Age shit die voor mij het spul aardig verpeste. Het werd zelfs zo dat de aankondiging dat Robin dit stuk mede had gecomponeerd mijn tenen automatisch deed krommen in mijn schoenen.

Waarschijnlijk is het een heel aardige kerel hoor, maar ik heb een behoorlijke aversie ontwikkeld tegen hem. Het enig goede dat ik kon ontdekken was zijn HD-25 headphone. Voor mij staat hij voor de spruitjes in Slagerij. Niet op zijn plek, en een rare geur verspreidend door het aroma van lekker vlees. Heel jammer.

PS. Hier vind je trouwens een toetsenist die het wel heeft begrepen. En hier een van mijn all-time favorieten.

12 reacties

  1. Opmerkelijk dat je als consultant voor bevriende bedrijven een aversie ontwikkeld tegen iemand die z’n vak staat uit te oefenen. M.a.w: staat te doen wat de artistieke leiding heeft bepaald.

    Gijsbert (van Slagerij Van Kampen)

  2. @Gijsbert; maar hij staat wel symbool voor wat er in mijn opzicht aan schort. Dus de aversie is niet zozeer gericht op de persoon maar meer op de verpersoonlijking van wat de artistieke leiding heeft bepaald. Zoals ik het dus ook heb geschreven

  3. Ha, ja dan weten we nu dus ook waar het voortdurend redelijk aangeschoten geklets (vooral tijdens de rustige stukken) vandaan kwam. Ik heb niks tegen feestjes,integendeel, en des te leuker als je dat met de Slagerij komt vieren, maar t wordt wat minder leuk als de rest van het publiek dat ook moet horen. die komen tenslotte niet voor jullie feestje, maar voor een voorstelling van de Slagerij. Verder vind ik dat iedereen zijn eigen mening mag hebben en ook ventileren, alleen zou ik niet weten waarom je iemand persoonlijk zou moeten beledigen, terwijl die zijn vak staat uit te oefenen.
    Nog een tip: missschien voortaan 2 stoeltjes reserveren? in Amerika is dat bijvoorbeeld al heel gewoon…dan zit je tenminste lekker relaxed en hoef je je niet te ergeren aan de inrichting van het theater om mee te beginnen.

  4. @Boudine; Aangeschoten geklets? Hoe kom je daar nou weer aan? Ten eerste drink ik niet en ten tweede verpest je iets wat misschien niet helemaal jouw smaak is niet voor anderen die daar wel van genieten.

    Wat betreft het beledigen…. lees de tekst eerst eens goed en vertel me dan maar waar de belediging staat. Zoals ik al heb geantwoord bij Gijsbert is de aversie niet gericht op de persoon, maar op de verpersoonlijking… en Robin speelt nu eenmaal op het keyboard (in een andere context waarschijnlijk niet onverdienstelijk, maar dat kan ik niet beoordelen omdat ik dat niet heb meegemaakt.) Wat betreft je tip voor de 2 stoeltjes Dank, maar zo dik is mijn derrière nou ook weer niet. Probeer de volgende keer eens zelf Balkon, rij 7 stoel 30 en vertel me hoe jij je benen daar kwijt kon. Mij lukte het niet

  5. Ik hoorde dat er nogal veel geroezemoes was, vooral tijdens de rustigere stukken en dat er door sommigen wat veel gedronken was, en omdat jullie een feestje hadden was mijn conclusie dat het bij jullie vandaan kwam.
    Maar excuus voor deze te snelle conclusie en impulsieve reaktie. Dit had dus niets met jullie van doen.
    Wat de stoelen betreft begrijp ik inmiddels uit meerdere reakties in het gastenboek dat die wel erg aan de krappe kant waren. Dus ook daar heb je een punt.
    Wat de kritiek betreft, ook prima; niet iedereen kan alles prachtig vinden, en ik vind het ook heel goed te horen wat mensen ervan vinden die minder enthousiast zijn over alles. Maar het persoonlijk commentaar op Robin vind ik niet zo erg respectvol. En daarom minder leuk om te lezen.

  6. @Boudine; Gelukkig dat mijn beweringen over de stoelen gestaafd worden door jullie gastenboek. Excuus geaccepteerd.

    Heb voor de zekerheid het stukje nog eens nagelezen en ik lees er nog steeds geen persoonlijke aanval op Robin in. In het stukje staat Robin symbool voor wat er in mijn optiek (en over smaak…..valt heel veel te twisten) mis is aan de voorstelling.

    En laten we wel wezen, alle nieuwe stukken zijn mede door Robin gecomponeerd. En dat vertellen jullie ook op het toneel. Of de nieuwe richting is aangegeven door de artistieke leiding is niet iets wat ik als buitenstaander weet, ik hoor alleen maar de naam (of namen) van de componist(en) tijdens de show. Vandaar dat Robin dan vanzelf de gebeten hond is. Maar, mocht het te sterk zijn aangezet, dan wil ik toch graag melden dat ik niets tegen Robin persoonlijk heb.

    Ter verduidelijking, in een andere setting, met een andere aankondiging kan ik kiezen of ik wil gaan luisteren naar New Age muziek. Naar de Slagerij kom ik (en velen met mij) voor de geweldige percussie.

    Ik hoop dan ook dat dit een eenmalige afdwaling is van wat de Slagerij bekend en befaamd heeft gemaakt en hoop in jullie volgende show, weliswaar in een ander theater ivm de plaatsen (Singer schijnt zelfs “Loveseats” te hebben)weer meer van het betere drumwerk te horen, zien en voelen.

    Tot die tijd lijkt mij een waarschuwing op jullie affiches van toepassing: PAS OP…. DEZE SHOW BEVAT ZACHTE ELEMENTEN. (Niet geschikt voor hardcore percussie fans)

  7. Hi Jeroen,

    Ik vind je opmerkingen terecht. Ze pronken in de show wel met het feit dat de stukjes waar het wij nu juist kritiek op hebben door hun zelf is geschreven.
    Ook de reactie van Boudine vind ik aanmatigend……
    Het feit blijft dat als je stukjes schrijft je hiervoor ook de kritiek moet kunnen opvangen. Ik vind het trouwens ook vreemd dat Robin niet zichzelf kan verweren en dit via Boudine en Gijs moet gebeuren.
    Voor de rest hoop ik ook dat de volgende show weer als vanouds zou zijn en ben ik blij met websites als deze die nu hun eerlijke mening druven te geven.

  8. Ik dank mijn collega’s voor hun commentaar en wil verder, ter verduidelijking, volstaan met de mededeling dat het rustige liedje met gitaar van mijn hand is en ik compositorische inbreng heb in het 1 1/2 drumstel stuk.

  9. Persoonlijk houd ik errug van spruitjes, dus ik vind de titel van je stuk al prettig. Als mede-componist en artistiek leider van de Slagerij wil ik hier nog aan toevoegen dat wij volkomen achter onze muziekkeuze staan en achter alle mensen die op en rond het podium bezig zijn. Jij komt voor drumgeweld, anderen weer voor wat meer subtiel werk, jij hebt je geweld toch in meerdere nummers kunnen meemaken of niet? Te weinig dus? Hoeveel drumsolo’s van Zuiderwijk zou je achter elkaar willen horen? En hoeveel mensen denk je dat er dan achteraf nog in de zaal zitten? Een waarschijnlijk, jij. Jij bent dan ook niet de enige waarvoor wij zo een show maken en ik trek het me ook echt niet aan, maar voel me geroepen door al deze reacties om ook wat te zeggen, temeer daar je refereert aan de muzikale leiding. Wij, Mies Wilbrink en ik zijn blij met je kritiek, we vinden niet dat je gelijk hebt en zijn verheugd dat er dingen op het podium gebeuren die wij en de meeste bezoekers erg waarderen. Veel plezier bij de Earring. En hopelijk tot een volgende show, wie weet wat er dan weer voorbij komt………

  10. Veel mensen over de hele wereld komen juist naar de Golden Earring vanwege de drumsolo’s van van Zuiderwijk. Never change a winning concept!!!
    Het getuigt maar weer eens van veel arrogantie bij de artistieke leiding van slagerij van kampen dat zij zich durft te vergelijken met werelds beste drummer.
    Buiten het feit dat de slagerij nooit verder is gekomen dan 3 voeten over de grens (een snabbel in Duitsland en spanje daargelaten).
    Het feit dat een optreden van Zuiderwijk nog steeds volle zalen trek bevestigd dat hij nog steeds weet wat zijn publiek wil. Het publiek nog steeds, ondanks zijn leeftijd, naar hem komt kijken of een van zijn workshop bezoek. Dit natuurlijk omdat hij zelf nog dicht bij het publiek staat, weet waar hij het over heeft en nog steeds erg bekwaam is en zelfverzekerd overkomt op het podium.
    De laatste keer dat ik Willem op het podium zag staan was het een zielig vertoning en kromde mijn tenen.(Eindhoven). De zelfverzekerdheid,de kracht en souplesse waren aardig verdwenen. Was dat ooit de oprichter van mijn favoriete band…..
    Als ik kijk naar de zalen van de Slagerij zijn ze de laatste jaren niet meer uitverkocht. Tegenwoordig moet de Slagerij al blij zijn als de zaal voor een derde vol zitten (op een enkele zaal na dan). Waarom zie je de Slagerij niet meer op festivals? Vraag je dat nu maar eens af.
    Dit komt naar mijn mening voornamelijk door het feit dat de artistieke leiding, vanuit Spanje, geen feeling meer heeft met haar publiek. Niet meer weet wat er speelt. Zijn eigen publiek niet meer kent , aanvoelt en verwaarloosd.
    In eerste instantie vergeeft een fan de afdwaling van zijn geliefde band. Maar bij de laatste 2 shows (De vorige show had iets weg van de Nederlandse omroepen, herhalingen in een nieuw jasje, gemaakt met 2 vingers in de neus, of moet ik zeggen met 2 billen op het Spaanse stand.) heb ik meer het gevoel dat het concept word uitgemolken.
    Het publiek merkt het als de artistiek leiding de feeling met zijn oorspronkelijk doelgroep verloren heeft. Lees jullie eigen teksten op de website nog maar eens na. “Drum in de hoofdrol”.
    Als de Slagerij zo doorgaat zullen de zalen allemaal leger worden, de optreden teruglopen en een stille dood sterven.

  11. Grappig om de weerstand van Jeroen en Frank 6,5 jaar na dato pas voor het eerst te lezen.
    Vooral omdat alles wat wordt gezegd door de realiteit is achterhaald en door de huidige volle zalen volkomen wordt gelogenstraft.
    Wil je een voorstelling bezoeken, dan moet je maanden vantevoren al je kaartje gereserveerd hebben, want de meeste theaters waar de show Beats ‘N Brass wordt opgevoerd zijn uitverkocht.

    Ik had voordat ik de huidige show zag ook wat vraagtekens bij het inzetten van een blazerstrio … ik kwam tenslotte voor de percussie … maar wat heeft SvK een waanzinnige show gebracht, MEDE door de blazers! Gevolg: ik heb de huidige show al 3 keer bezocht en ga er absoluut nog een paar keer heen!

    En wat de opmerkingen over Cesar Zuiderwijk betreft: ik ga ook naar concerten van de GE, maar voor de groep als geheel, niet voor drumsolo’s … dat hoor ik liever bij SvK. Olaf Fase (SvK) en Cesar Zuiderwijk (GE) schrijven ook gezamelijk een drumcursus in de Slagwerkkrant. Niet als concurrenten maar als vrienden!

    En als persoonlijke noot aan Frank: waarom is het nodig om je zo te laten kennen. Wat is het nut om af te geven op mensen die met hart en ziel SvK zijn begonnen en nog steeds vele duizenden een uiterst plezierige dag bezorgen? Je mening is welkom, maar ik lees het liever zonder onnodig denigrerende opmerkingen.

    De stille dood is gelukkig ook al niet uitgekomen, integendeel … door het enorme succes wordt de show terecht verlengd !

    • Wat leuk om na al die tijd weer eens een reactie te krijgen op een stukje dat ik alweer achter mijn alzheimerblok had gestopt. Ik ben blij dat je hebt genoten van de huidige show. Ik moet zeggen dat Beats ‘N Brass mij ook behoorlijk aantrekkelijk in de oren klinkt.

      Ter verduidelijking, het stukje gaat over een oude show, eentje die mij behoorlijk teleurgesteld heeft (zoals je hebt kunnen lezen).

      De reacties en commentaren zijn voor eigen rekening van de schrijverts. Wat ik wel uit jouw reactie lees is dat SVK een ander pad is ingeslagen en daar ook eerlijk voor uitkomt in de titel van hun show. En dat was nou precies waar ik op hoopte. Eerlijk vertellen wat je op het podium brengt zodat de verwachting die je schept aansluit bij de realiteit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *