Vanochtend las ik iets op Bladna (Marokkaans nieuws) waar ik een beetje triest van wordt. Een lokale bestuurder riep op om de hotelprijzen te verlagen omdat dat de toerist over de streep zou halen om alsnog een reis naar Marokko te boeken. 

En weet je, ik krab me bij dat soort uitspraken altijd achter de oren. Ja, Marokko heeft 7 miljard aan toerisme inkomsten per jaar (euro). En ja, dat is veel geld. Zeker wanneer je weet wat een gemiddelde Marokkaan verdient en hoe hard daar voor gewerkt moet worden.

een ouder hotel in Agadir - straightfrom.nl

Om te beginnen zijn de meeste hotels en resorts in Marokko in handen van buitenlandse toerisme conglomeraten. De betalen hun personeel niet direct de hoofdprijs.

Dat wil zeggen dat het leeuwendeel van de verdiensten niet naar de lokale bevolking terugvloeien.

Daarnaast is er natuurlijk de internationale toerismebranche. Grote reisbureaus die de hotels waar ze zaken mee doen ongelofelijk onder druk zetten. Wanneer jij of ik een pakket bij bijvoorbeeld TUI kopen voor 10 dagen betalen we per persoon een prijs. Wanneer TUI bij jouw hotel afrekent betalen ze per kamer (geloof dat het gangbare tarief bij All-Inclusive 20 euro is).

Booking.com is wat doorzichtiger. Die rekenen gewoon 20% van de totale verblijfssom. Maar, die doen dan ook helemaal niks extra’s behalve met hun website een link aanbieden.

Je krijgt daardoor trouwens juist de toeristen die je niet wilt hebben, de koopjesjagers. De figuren die all-inclusive op hun resort blijven, zichzelf daar vol vreten en zuipen daardoor nauwelijks bijdragen aan de lokale economie. De toeristen die eisen dat je het hun bekende vreten serveert (kroketten, appelmoes, saté). Kortom, de toeristen die jouw unieke punten als land een zorg zullen zijn en dat dan ook niet respecteren. Niet erg wanneer ze daar voor betalen, maar voor hoeveel verkoop je jouw land en jouw normen?

Je moet je als land serieus afvragen of dat het toerisme is dat je wilt trekken en of dat is waar je economisch van afhankelijk wilt zijn. Want, wat wanneer de reisbranche ineens geen zaken meer met je wil doen omdat je uit de mode bent zoals Spanje is overkomen (werd te duur bevonden) of omdat zoals in Turkije je staatshoofd niet populair is naar de westerse standaards dan heb je een mega probleem.

Ik ben van mening dat op de lange termijn de prijsvechter strategie funest is. Een andere strategie dan massa toerisme volgens Spaans/Turks model is gewenst.

Hou om te beginnen de grote jongens buiten de deur. Of laat ze binnen onder strikte voorwaarden. Bepaal wat je land zo uniek maakt en leg daar de nadruk op. Zon is niet uniek, cultuur wel. de Ecologie van Marokko is op z’n zachts gezegd prachtig. Daar kan je wat mee. Ook de gastvrijheid, geworteld in traditie en geloof, is iets wat heel bijzonder is. De handelsgeest en de manier waarop is voor een toerist ook best bijzonder. Met al die dingen kan je wat doen als verantwoordelijke voor toerisme. Staar je niet blind op de massa, durf onderscheidend te zijn. 

Ideeën genoeg in mijn hoofd om toerisme te ontwikkelen met respect voor Marokko. Nu kijken of ze aanslaan.