Kachelmotor

Hij is stuk….. de kachelmotor. Wat dat is? nou, gewoon een stukje plastic dat onder het dashboard van je auto zit weggewerkt. Moeders de vrouw rook een brandlucht en vervolgens deed het ding ’t niet meer. Nu denk je dat dat niet uitmaakt, maar dat doet het wel degelijk. Want wanneer de kachelmotor het niet doet doet ook de blower, die je ruiten condensvrij zou kunnen houden, het niet meer. En dat is een probleem. Niet alleen ivm met de verkeersveiligheid, maar meer in de zin van de bekeuringsgeilheid van de lokale bromsnorren.

Met 4 personen in de wagen, die allen doorweekt zijn van het hollandse weer en dan ook nog het lef hebben om uit te ademen vormt zich, zonder de werkende airco en bijbehorende luchtcirculatie een laag ondoorzichtig water op de binnenkant van de ramen zodat het lijkt of de wereld in een permanente mist is gehuld. Kosten van een dergelijke staandehouding kunnen oplopen tot de schrikbarende hoogte van € 240,- (exclusief de “administratiekosten” van dat incasso paleis in Leeuwarden).

U begrijpt dat bij de dreiging van dergelijke sancties ik flux ga bellen met de garages. En dan begint het schrikbeeld zich pas echt uit te kristalliseren. Want… welke garage moet je bellen. De Dealert met zijn monopolistische uurtarieven? of de beun in het industrieterrein die de prijs van de onderdelen verdubbeld omdat het vrijdag is en zijn cashflow voor het weekend nog een dipje vertoont? Of, toch maar die bevriende garachist in het plaatsje een kwartier verderop? Voorlopig de bevriende maar even gebeld. Die nog terug belt (al 3 dagen geleden dus).

Gelukkig weet buurman Aki raad. Toevallig bij het honden uitlaten gesproken (zijn kat moest uit). Na een telefoontje kan hij een kachelmotor regelen (nieuw) voor slechts 165 euries. Kijk, dan blijkt maar weer… Liever een goede buur dan een verre vriend.