IMG_0334Is het jullie ook opgevallen? Het is nog niet eens november en onder allerlei beschimmelde zwerfkeien kruipen slijmerige types tevoorschijn die zo nodig hun mening dienen te verkondigen over een oer-Hollandse traditie, Sinterklaas. Nu is er veel te zeggen over het feest van Sinterklaas en er zijn zelfs negatieve dingen te verzinnen. Daar hoef je echt niet lang naar te zoeken.

Zo kan je aandragen dat een oude man met een onverzorgde baard en een jurk die snoep en cadeaus uitdeelt in deze tijd al rap als verdachte aangemerkt zou zijn bij jeugd- en zedenzaken van de hermandad. Waarschijnlijk wel terecht, want hij is van origine ook nog eens rooms katholiek. Je kan ook melding maken van het feit dat diezelfde oude man in Spanje woonachtig is en daarvandaan een netwerk van spionnen runt in Nederland. Spanje schijnt het land van voorkeur te zijn van types die hier wit poeder verkopen, al was het maar om het ietwat gezondere (fiscale) klimaat. En wat dat witte poeder aangaat, Sinterklaas schijnt ook connecties in Turkije te hebben, dus genoeg op aan te merken zou ik zo zeggen.

Maar nee, waar richt zich de discussie op? Op de knecht, Zwarte Piet! Om te beginnen schijnt het begrip knecht tegenwoordig niet meer te kunnen. Waarom niet vraag ik me dan af? Een beetje butler (huishoud knecht) verdient tegenwoordig meer dan 100.000,- euro (exclusief achterover gedrukte drank) schijnt, dus zo erg is het knecht zijn niet lijkt me. Maar het hoofdbezwaar van voorgenoemde (veelal beroeps) azijnzeikers is toch wel de troefkaart van hun metier: DISCRIMINATIE!

Hoezo discriminatie… wat is dat dan precies en waar zit het discriminerende element in een van oudsher (in de huidige vorm vanaf het jaar 1850 om precies te zijn) overgeleverde traditie? In 1850 was het normaal dat een persoon van standing een page had. Een gekleurde huid was toen een noviteit, iets bijzonders wat bij het overgrote deel van de bevolking onbekend was. Nergens staat dat Zwarte Piet een slaaf was. Sterker nog, Zwarte Piet (sinds 1859 heet hij overigens pas Pieter) mag zich ten buiten gaan aan allerlei vrijheden en capriolen die een gedienstige zich, zeker in die tijd, absoluut niet kon veroorloven.

Zwakke broeders onder de discussievoerders proberen het zwart zijn nog af te schuiven op de slechte staat van onderhoud in de Nederlandse schoorsteenkanalen maar dat moet ik toch van de hand wijzen. Zwarte Piet is zwart, een negroïde man. En is daar trots op. En dat mag dan ook, want hij is een belangrijke speler in de hedendaagse viering van dit traditionele jeugdfeest. Wij als Nederlanders brengen onze kinderen dus al vroeg bij dat onze anders getinte medemens een plezierige snaak is die prachtige kunstjes kan, je (weliswaar in opdracht van een oude kerel) snoep verstrekt en die je streng toe kan spreken wanneer je stout bent. Zwarte Piet speelt dus een belangrijke rol bij het bewust worden van het goede en kwade voor de opgroeiende jeugd. Vertel eens, waar is het discriminerende hierin te vinden?

Diegenen die zich jaar in jaar uit weer druk maken over het fenomeen Zwarte Piet maken zich dus behoorlijk belachelijk, want zij willen ons de kans ontnemen onze kinderen te leren dat afwijkend gekleurde mensen ook leuk zijn. Dat je daar ook snoep van mag aannemen en dat je ook naar hun moet luisteren. Net als naar alle andere grote mensen…… Dus, wie discrimineert hier eigenlijk?

Waarom mogen onze kinderen niet weten dat zwarten ook mensen zijn?