Dure shizzle
Dure shizzle

Een semi-klant van mij doet aan horloges. Dat is de man zijn hobby en hij heeft er zijn beroep van gemaakt. Een echte horlogerie is hij gestart en heeft het “De Klokkenier” gedoopt. Als echte Amsterdammer is zijn bedrijfsmotto heel eenvoudig zei het ietwat ambitieus: ”Een passend klokkie voor iedereen (vanaf € 7,50).”.

Ook heb ik een neef die in zijn 13e ambacht toch nog zijn geluk heeft weten te vinden. Ook hij is in de horloges verzeild geraakt, zij het in een behoorlijk duurder segment, want van een onberispelijke marketing naam, van goud, met diamanten en meer van dergelijke strapatsen. En dat verschil tussen de horloges, en de beleving, zette mij aan het denken.

Want… in deze tijd van smartphones, smartwatches en smartglasses wat moet je dan met een ouderwets ding om je pols waar je alleen de tijd op kan zien (als je geluk hebt). Alle andere functies op een horloge worden alleen door horloge-o-fielen gebruikt, dus daar heb ik het niet eens over (Oh, jij gebruikt ze wel? Ik niet. Ik hoef echt niet te weten dat ik me nu 5 meter onder NAP bevind als ik op straat sta en me afvraag of ik weer te laat ben voor mijn afspraak).

Volgens mijn zoektocht op de duistere krochten van de interwebs heeft het te maken met emotie (deze was wel leuk). Iets voor vrouwen dacht ik dus, maar ik bleek mij deerlijk te vergissen. Ook mannen schijnen zich door emotie te laten regeren, ware het wel dat het andere emoties zijn dan die van vrouwen (Duh….). Dit blog had zelfs een lijstje gemaakt met redenen om een (duur) horloge te dragen.

Maar wat dan over het andere einde van het spectrum, de horloges van 7 euro 50? Ik ben eens goed gaan kijken naar de handel van mijn semi-klant en kwam tot een schokkende ontdekking. Ze lijken allemaal veel duurder dan die 7,50. Sterker nog, het lijken allemaal wel gouden/rose gouden of heel bekende merk klokken. Maar dan zonder de dure merknaam, en vaak ook zonder de kwaliteits onderdelen. Overigens wel met een nieuw batterijtje want zo is mijn semi-klant ook wel weer. We willen dus iets moois, iets wat bij ons past, ook al kost dat dan maar € 7,50.

Onbewust blijkt dus je horloge te vertellen wie je bent. Het is een integraal onderdeel van je persoonlijkheid. En hoeveel geld geef je uit aan de representatie van je persoonlijkheid? aan je imago? Dat verschilt dus voor ieder van ons.